ביטוח נסיעות לח"ל - כיצד לבחור?

עם בא תקופת החופשות כולנו רוכשים גם פוליסת נסיעות לחו"ל. לכאורה פעולה פשוטה של
שיחת טלפון אחת ואנחנו מסודרים אך למעשה היא אוצרת בתוכה שאלות, תהיות והרבה חוסר ודאות ובורות.

דורון זיו| 9/28/2017

ביטוח נסיעות לחו"ל , הבחירה הנכונה

עם בא תקופת החופשות רובנו מתכננים את הטיול הקרוב שלנו לחו"ל, בודקים את תקיפות הדרכון, בוחרים את היעד והמסלול, רוכשים כרטיסי טיסה ו....רוכשים גם פוליסת נסיעות לחו"ל. לכאורה פעולה פשוטה של שיחת טלפון אחת ואנחנו מסודרים אך למעשה היא אוצרת בתוכה עולם ומלואו , המון שאלות, המון תהיות והרבה חוסר ודאות ובורות.
כרגיל, מה שמלווה את כולנו זה ה"סמוך" הידוע שהכול בסדר והכול ייגמר בטוב. האומנם ????
מה כדאי לבדוק, על מה אסור לנו לוותר ומה יעשה לנו את החיים הרבה יותר קלים אם חלילה נזדקק לעזרה רפואית בחו"ל?



תוקף הפוליסה ואפשרויות ביטול הנסיעה

יש לשים לב שכל משך זמן השהות  בחו"ל מכוסה בפוליסה. רוב הפוליסות מגבילות את אורך השהות ואם נוסעים לתקופה ממושכת יש לשים לב כי כל התקופה מכוסה מראש ולא לרכוש פוליסה אשר מכסה תקופה מוגבלת עם אפשרות להארכה. הארכה כזאת כפופה לאישור חברת הביטוח ואין לנו ביטחון שחברת הביטוח תרצה להאריך את התקופה, במיוחד אם קרה מקרה רפואי בחו"ל או כל אירוע אחר. כמו כן, יש לכלול את ימי היציאה מהארץ והחזרה אליה, כימים המכוסים בפוליסה. ברוב הפעמים אנו נגיע לחו"ל באותו יום שיצאנו מהארץ וחשוב שנהיה מבוטחים כבר ביום ההגעה וגם ביום היציאה.
יש לשים לב מה הם תנאי ביטול הנסיעה המכוסים בפוליסה. פוליסת נסיעות לחו"ל מכסה לרוב גם מצב של ביטול הנסיעה מסיבה רפואית וכתוצאה מכך הפסד כספי. 
יש לבדוק מה המצב הרפואי שמכסה ביטול נסיעה, האם מכסה ביטול ממצב רפואי של בני המשפחה, ומאיזו דרגת קירבה? יש לשים דגש במיוחד ולבדוק כמה זמן מראש ניתן לבטל את הנסיעה כתוצאה ממצב רפאי. בדרך כלל חברות הביטוח מכסות רק  בטווח קרוב ממועד הנסיעה, אך מה קורה אם נאלצים לבטל לפני כן, האם יהיה כיסוי לביטול? כמו כן יש לשים לב כי חברות הביטוח מחריגות ואינן מכסות ביטול של נסיעה אם קרה אצל אדם מבוגר, לדוגמה אם כתוצאה ממחלה פתאומית של אדם או בן זוגו נאלצו לבטל את הנסיעה ויש הפסד כספי בגין הביטול, יסתבר פתאום שאם האדם שחלה הינו מעל הגיל שמותנה בפוליסה, לא יהיה כיסוי לביטול. יש לבדוק שהגיל שמאפשר ביטול נסיעה יהיה גבוה ככל שניתן.


מחלות מכוסות בפוליסה

נושא כאוב במיוחד. חברות הביטוח מכסות בפוליסה אנשים בריאים ומחריגות (לא מכסות) מחלות קיימות. על מנת שמחלה קיימת תהיה מבוטחת יש לרכוש כיסוי של "החמרה למצב רפואי קיים" למחלה קיימת. ברוב המקרים, פוליסה הנרכשת באמצעות חברות כרטיסי אשראי או דרך מוקדי טלפון למיניהם, אינן מכסות מצב החמרה ואנחנו איננו יודעים כי למעשה, אנו לא מכוסים בפוליסה. במצב כזה, כמעט כל מה שיקרה בחו"ל ניתן יהיה לייחס למחלה קיימת, כמו נפילה כתוצאה מיתר לחץ דם או כתוצאה מסוכרת או כל מחלה אחרת שהייתה קיימת טרם הנסיעה. על אחת כמה וכמה לא יהיה כל כיסוי להחמרה בפועל של אותה מחלה בגינה נזקקנו לאשפוז או כל טיפול אחר בזמן השהיה בחו"ל. על כן חייבים להצהיר על כל מחלה בה אנו חולים (כולל התרופות שאנו נוטלים) ולבדוק שהמחלה עליה הצהרנו מכוסה בפוליסה ואינה מוחרגת, על מנת לקבל כיסוי מלא .

מרבית חברות הביטוח מקפידות להגדיר ולהחריג לחלוטין מחלות מסוימות ולא לכלול אותן בכיסוי, גם תמורת תשלום מיוחד. יחד עם זאת, ניתן למצוא חברת ביטוח שאינה מחריגה מחלות קיימות, אפילו אם הן פעילות (כולל מחלות קשות) ומכסה אותן. במצב כזה, אם חלילה יקרה לנו משהו בחו"ל, לא תהיה בידי חברת הביטוח אמתלה לא לשלם ולתלות את ה"אשם" במחלה קיימת ומוחרגת. כאשר אין החרגה לשום מחלה וכל המחלות מכוסות בפוליסה, אין לחברת הביטוח כל תירוץ לא לשלם. חשוב לצאת את הארץ ללא החרגת מחלות בפוליסה!
חברות הביטוח מגדירות תקופה, בדרך כלל של חצי שנה לפני הנסיעה לחו"ל, שבה כל מחלה או אשפוז רפואי או ניתוח או כל פרוצדורה רפואית אחרת לא יהיו מכוסות בפוליסה. יש לחפש פוליסה שבה הגדרת התקופה של כל המוזכר לעיל תהיה קצרה ככל שניתן והמשמעות שכל מה שהיה לפני כן, יהיה מכוסה בפוליסה. זה מצמצם באופן משמעותי את אי הבהירות של הכיסוי בפוליסה.

השתתפות עצמית ותשלום התביעה

נושא כאוב מאד הינו תשלום התביעה ע"י חברת הביטוח. כל חברות הביטוח משלמות את התביעה רק עם חזרתנו לארץ ולאחר הגשת התביעה ומילוי טפסים, כולל הצגת כל החשבוניות. כאשר אנו בחו"ל וקורה לנו משהו בגינו אנו נזקקים לטיפול רפואי כמו ביקור אצל רופא מקומי, זריקות, חבישת גבס, טיפול חירום בשיניים וכל דבר אחר המצריך הוצאה כספית בפועל, אנו נדרשים להוציא מכיסנו את הכסף המזומן ולשלם בעבור הטיפול הרפואי, תוך תקווה שעם חזרתנו חברת הביטוח תסכים לשלם לנו, לא תתווכח ותקבל ותאשר את כל התביעה. כמובן שלפני כן היא תנכה את ההשתתפות העצמית. רק אז נקבל את הצ'ק המיוחל. מנסיון רב שנים, משך כל התהליך הינו כ 45 יום  מהגשת התביעה, ולרוב הסכום שנקבל יהיה הרבה פחות מהסכום שהוצאנו מכיסנו.

המהפכה הגדולה בתחום זה הינה היכולת לשלם בחו"ל באמצעות כרטיס אשראי ייחודי שחברת הביטוח נותנת לנו לפני הנסיעה, דבר אשר חוסך מאיתנו הוצאת מזומנים מכיסנו, וויכוחים עם חברת הביטוח, השתתפות עצמית ומילוי טפסים. ניתן גם להתקשר למוקד רפואי המאוייש 24 שעות ביום ולהתייעץ בעברית בכל בעיה שמתעוררת, לקבל גיבוי וחוות דעת מקצועיים. שרות זה הינו חשוב ביותר והופך את החיים לקלים הרבה יותר, דווקא כאשר אנו נמצאים במצוקה. 
רצוי לחפש את חברת הביטוח שתעניק לנו את השירות הזה.


כיסויים מיוחדים

חברת הביטוח מאפשרת, כמובן בהודעה מראש, לכסות כבודה מיוחדת כגון מחשבים ניידים, ציוד צילום יקר או כיסויים הקשורים לספורט כגון רכיבה על אופניים, רכיבת סוסים, סקי בחורף ועוד. בכל מצב כזה, יש להודיע מראש לחברת הביטוח ולדאוג שחברת הביטוח הוציאה תוספת כיסוי לפוליסה ע"פ בקשתכם, אחרת פעילויות אלו לא יהיו מכוסות בפוליסה הסטנדרטית.


כיסוי לאיתור ופינוי

חברות הביטוח מכסות בדרך כלל הטסה רפואית בעת הצורך אך אינן כוללות כיסוי לאיתור ופינוי. מי שנוסע למקומות נידחים כגון טיולי ג'ונגלים, טיולי רפטינג או טיולים במקומות לא מיושבים, חייב לדאוג מראש לכיסוי ביטוחי לאיתור ופינוי. כיסוי זה מאפשר לשלוח, בעת הצורך, צוותי חיפוש לאיתור ומסוקי פינוי. כיסוי זה הינו בדרך כלל בתשלום נוסף ויש לדרוש כי יתווסף לפוליסה הסטנדרטית.


כיסוי לספורט אתגרי

חשוב מאד לעדכן את חברת הביטוח בסוג הספורט בו הנכם הולכים לעסוק בעת היותכם בחו"ל. טיולי ג'יפים, טיולי ספארי וכמובן רפטינג, טיפוס, בנג'י ועוד נחשבים כפעולות ספורט אתגרי וחשוב מאד לדאוג לכיסוי ביטוחי. כל חברות הביטוח דורשות לדעת על כך מראש והביטוח הנוסף הינו בתוספת מחיר.


ספורט מים

כל פעילות במים כגון שייט סירות, אופנועי ים ואפילו גרירת "בננה" ע"י סירה עבור ילדים, נחשבים לספורט מים ויש לדאוג להוסיף את הכיסוי הביטוחי המתאים.


ספורט חורף

סקי, פעילות מזחלות או סנובורד נחשבים כמסוכנים ויש לדאוג לביטוח מתאים. הביטוח חייב לכלול כיסוי גם כנגד פגיעה בצד ג'. ישנם לא מעט מקרים בהם תוך כדי פעילות סקי אנו נופלים ונפגעים, אך בנופלינו אנו מתנגשים ופוגעים באנשים הנקרים בדרכנו או סמוכים לנו ואנו עלולים לגרום להם נזק שיפגע במקור ההכנסה שלהם, ועל כך אנו עלולים להיתבע. יש חברות ביטוח שמחריגות ואינן מכסות ביטוח צד ג' בפעילות סקי, על כן יש לחפש כיסוי כזה ולא להסכים להחרגה של כיסוי צד ג' בפעילות סקי.

כפי שלמדנו כבר בחיים, פוליסת ביטוח עושים ומקווים שלא להשתמש בה. חשוב מאד שנדע ונצא לטיול בראש שקט ונדע כי אם חלילה יקרה לנו משהו בזמן השהיה בחו"ל, עשינו את הביטוח אשר יכסה את כל הדברים האפשריים, לא נצטרך להיכנס לויכוחים מול חברת הביטוח עם חזרתנו לארץ, נוכל לשלם מראש על חשבון חברת הביטוח ונרגיש כי עשינו את הדבר הנכון והחכם לפני הנסיעה.


ספורט תחרותי

במקרים רבים נוסעים ישראלים לחו"ל כדי לקחת חלק בפעילות ספורט תחרותית או עממית כלשהי. אם אתם מתכננים לבצע פעילות ספורטיבית במסגרת מקצועית כלשהי או להשתתף בתחרויות ספורט בחו"ל, זכרו לרכוש את ההרחבה שמתאימה לאופי העיסוק הספורטיבי שלכם. הרחבה לפעילות ספורט במסגרת מקצועית / תחרותית הכוללת פעילות במסגרת תחרות, התאגדות, הופעות וכדומה, באחד או יותר מענפי הפעילות הבאים: ריצת מרתון, כדורגל, כדורסל, באולינג, כדור יד, שחיה, התעמלות אומנותית, כדור עף, ריקודים, רכיבת סוסים, טניס, גלישה, איש הברזל, טריאתלון, ואפילו אולטרה מרתון!

כתבות אחרונות

  • "אם חלילה עברתי הפלה בטיסה, יש לי כיסוי?"

    לטוס ליעד אקזוטי (או סתם אחד קרוב) בהריון הוא אחד מהדברים שאת חיבת להכניס לרשימת התוכניות שלך. אין כמו נופש לפני הלידה, ובכל זאת - הנה כמה דברים שחשוב מאוד שתדעי לפני שאת והעובר עולים על מטוס.

    לצפייה בכתבה
  • "זיו פתרונות חכמים בביטוח" – הראשונה בישראל שזכתה לקבל את "תו אמון הציבור"

    בתום תהליך ארוך שבחן את נהלי העבודה, קיבלה הסוכנות את התו שמהווה הצהרה כי מדובר בעסק המחויב לכללי הגינות, אמינות ושקיפות של ארגון אמון הציבור.

    ביטוח ופיננסיים גליון 663

    לצפייה בכתבה
  • טוב שחברות הביטוח מראות שיש להן מחויבות כלפי המבוטחים מעבר לנייר הפוליסה

    בעקבות הפיגועים באיסטנבול ובבריסל ציין יו"ר הוועדה לביטוחי בריאות, יואל זיו, את התנהלותה של חברת PassportCard ששלחה מטוס להחזרת הנפגעים מאיסטנבול: ”זה לא מובן מאליו". חברות הביטוח האריכו את הכיסוי הביטוחי לישראלים שנתקעו בבלגיה.
    ביטוח ופיננסים 24.3.2016

    לצפייה בכתבה
לרכישת ביטוח