"אנשים מבוהלים ורוצים לחזור": חברות הביטוח נרתמות בעקבות הפיגועים בחו"ל

מספר חברות ביטוח ישראליות העניקו הארכה אוטומטית של הפוליסה לישראלים באזורי הפיגועים באירופה.
ובנוסף, אילו זכויות עומדות לנפגעי טרור בחו"ל ומדוע פוליסת הבריאות האחידה החדשה תרע את מצבם.

רונית מורגנשטרן| 9/28/2017

בשבוע האחרון הכה הטרור של דאעש שוב באירופה - באיסטנבול בטורקיה ובבריסל בבלגיה. בין הנפגעים בפיגוע בטורקיה היו ישראלים רבים, בהם שלושה הרוגים. לאחר הפיגוע בטורקיה וביתר שאת לאחר הפיגועים שלשום בבריסל, החל גל פניות של ישראלים לסוכני וחברות הביטוח, שחלקם לא יכלו לחזור לארץ, אך תוקף פוליסת ביטוח הנסיעות שלהם פג. היו גם כאלו שנפצעו ורצו לדעת אם הטיפולים הרפואיים שקיבלו בטורקיה מכוסים על ידי הפוליסה שרכשו. בפיגוע בטורקיה הגדילה חברת הביטוח PassportCard לעשות כששלחה מטוס על חשבונה לפינוי נפגעים ונוסעים ישראליים מאיסטנבול.

בעקבות הפיגועים בבלגיה מסר יואל אמיר, מנכ"ל PassportCard ,כי "נוצר לחץ של אלפי טלפונים במוקד השיחות שלנו מצד מבוטחים הנמצאים בבלגיה או בסביבותיה. אנו מנסים לארגן מידע בדוק לגבי פצועים ואנשים שזקוקים לחילוץ, מנסים להגיע לכל האנשים ולברר את מצבם גם בבלגיה וגם במדינות נוספות באירופה. אנשים מאד מבוהלים ורוצים לחזור. הענקנו הארכה אוטומטית של הביטוח ל־48 השעות הקרובות, לכל לקוחותינו שאמורים לשוב מאירופה היום או מחר ונתקעו שם מכל סיבה שהיא". גם מגדל והפניקס הודיעו כי הן מאריכות אוטומטית את הביטוח של מבוטחיהן בחו“ל ב־48 שעות.

ההיבט הביטוחי

החל מ־2007 מכסה חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה גם ישראלים השוהים בחו"ל, כל עוד היו אזרחים ישראליים עד שנה לפני האירוע. יש לציין, כי ניתן לתבוע גם את המדינה ממנה הגיעו המפגעים. כך למשל, ארה"ב עיקלה כספים של איראן לטובת כ- 1600 נפגעים בפיגוע בלבנון ב־1983 ,בו נהרגו עשרות נחתים אמריקנים. אבל יש לכך גם היבט ביטוחי; כיצד מכסה הביטוח הפרטי שרוכשים ישראלים בנסיעות לחו"ל בעת פגיעה מטרור? על כך שוחחנו עם יואל זיו, יו"ר הוועדה לביטוחי בריאות בלשכת סוכני ביטוח.

לדברי זיו, ”ביטוח נסיעות לחו“ל מכסה כל אירוע בגינו המבוטח זקוק לאשפוז, כולל טרור. אין היום ישראלי שיוצא לחו“ל בלי ביטוח נסיעות. לכן, מי שטופלו בטורקיה יזכו להחזר על הטיפולים שקיבלו בבתי החולים. אני חייב לציין לשבח את חברת PassportCard ששלחה מיד מטוס להחזרת נפגעים ישראלים לארץ; זה לא מובן מאליו. כשיש פיגוע בחו“ל, בתי החולים מתמלאים, לישראלים קשה לתקשר בגלל קשיי שפה לעיתים, הם לא בוטחים בטיפול הרפואי שהם מקבלים במדינה זרה. לכן, כשהחברה הוציאה מטוס יחד עם צוותים רפואיים של מד“א, זה נתן לישראלים תחושה שדואגים להם ויש להם בית. זה קורה לא פעם כשיש נפגעים בחו“ל – כך קרה למשל גם ברעידת האדמה הקטלנית בנפאל“.

זיו מוסיף כי ”טוב שחברות הביטוח – כמו PassportCard ,מגדל, הפניקס וכנראה גם אחרות - מראות שיש להן מחויבות כלפי המבוטחים שלהן מעבר לנייר הפוליסה. החברות האלה הודיעו שהן מאריכות אוטומטית את תוקף הפוליסות ב־48 שעות. זה חשוב, מפני שישראלים רבים נתקעו לאחר הפיגועים בחו“ל, מבלי יכולת לטוס חזרה לישראל, והחברות נתנו להם מענה ביטוחי מיידי“.

בתחילת פברואר נכנסה לתוקף פוליסת הבריאות האחידה החדשה, אשר כבר לא כוללת ניתוחים עקב פגיעה מטרור. זיו התריע על כך בזמנו. ”בפוליסה האחידה החליטה המפקחת על הביטוח להחריג ניתוחים וייעוצים בתחום פיריון ועקב פעילות טרור“, הוא מתאר. ”אמרנו למפקחת, שגם אם המדינה אחראית לפינוי הנפגע וטיפול רפואי בו, הרי שבהמשך הוא זקוק לא פעם לניתוחים משלימים, פלסטיקה וטיפולים אחרים. היא לא השתכנעה, וכל אלה כבר לא מכוסים בפוליסת הניתוחים האחידה“.

כתבות אחרונות

  • "אם חלילה עברתי הפלה בטיסה, יש לי כיסוי?"

    לטוס ליעד אקזוטי (או סתם אחד קרוב) בהריון הוא אחד מהדברים שאת חיבת להכניס לרשימת התוכניות שלך. אין כמו נופש לפני הלידה, ובכל זאת - הנה כמה דברים שחשוב מאוד שתדעי לפני שאת והעובר עולים על מטוס.

    לצפייה בכתבה
  • "זיו פתרונות חכמים בביטוח" – הראשונה בישראל שזכתה לקבל את "תו אמון הציבור"

    בתום תהליך ארוך שבחן את נהלי העבודה, קיבלה הסוכנות את התו שמהווה הצהרה כי מדובר בעסק המחויב לכללי הגינות, אמינות ושקיפות של ארגון אמון הציבור.

    ביטוח ופיננסיים גליון 663

    לצפייה בכתבה
  • טוב שחברות הביטוח מראות שיש להן מחויבות כלפי המבוטחים מעבר לנייר הפוליסה

    בעקבות הפיגועים באיסטנבול ובבריסל ציין יו"ר הוועדה לביטוחי בריאות, יואל זיו, את התנהלותה של חברת PassportCard ששלחה מטוס להחזרת הנפגעים מאיסטנבול: ”זה לא מובן מאליו". חברות הביטוח האריכו את הכיסוי הביטוחי לישראלים שנתקעו בבלגיה.
    ביטוח ופיננסים 24.3.2016

    לצפייה בכתבה
לרכישת ביטוח